Sepanjang Hari Dia Menangis, Rupanya Di Sekolah Ada Karnival & Ibubapanya Tidak Hadir

Lebih 6k perkongsian, seorang pensyarah berkongsi kisah duka bertemu dengan seorang pelajar murid sekolah rendah. Sepanjang bertemu dengan dirinya, murid lelaki itu asyik menangis tanpa sebab diketahui. Apabila diperiksa, rupanya murid dari Sekolah Kebangsaan Long Kevok, Miri Sarawak itu rindukan keluarganya.

Asyik menangis

Apabila saya tiba di sekolah ini, saya terjumpa seorang murid lelaki. Dia sedang sedang menghadap sekolah kampung di bawah bukit. Apabila saya semakin dekat, dia menangis. Saya tidak tahu kenapa dia menangis, mungkin kerana kawan dia cuba menyakat dia? Ataupun kerana dia terlupa membawa pensil ke kelas? Saya cuba untuk jadi kawan dan tunjuk kepadanya bagaimana untuk, namun dia terus menangis.

Dia memakai pakaian seragam berdebu, dengan baju yang ‘bertahi lalat’ di atas pakaiannya. Tag namanya tentera nama ‘Aray’ namun rupanya nama sebenar dia adalah Reno. Dia murid Tahun 2 (8 tahun) dan pada tahun lepas dia banyak tak datang ke sekolah. Tahun ini dia terpaksa tinggal di asrama kerana kampungnya jauh dari sekolah. 

Rindukan keluarga

Semalam merupakan hari karnival, jadi ramai ibu bapa datang jauh dari kampung-kampung untuk datang. Kalau tak salah, ibu bapanya tak dapat datang atas beberapa faktor mungkin? Sesetengah kampung memang betul-betul jauh sehingga ada yang mengambil masa berjalan kaki untuk sampai ke sekolah.

Dia rindu. Dia menangis kerana dia merindukan keluarganya. Hati saya remuk ketika mengetahui hal ini. Saya pergi kerja dan kemudian bertemu dengannya lagi, masih menangis. Dia duduk di pintu bilik darjahnya. Saya cuba menghiburkannya lagi dengan memberikannya lolipop. Dia mengambilnya tetapi dia masih menangis. Pada sebelah petang pula, saya melihat dia pergi ke asrama dan terus menangis di sana.

Ramai tersentuh

Sumber : FB Azmira Amran

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*